2010. május 17., hétfő

Olvassunk együtt! - mozgalom az olvasásért, a társadalmi különbségek felszámolásáért

Mivel rendszeresen olvasom dr. Pusztai Éva Tanulásmódszertan blogját is, most olyan dologra bukkantam általa, amit ezen helyben muszáj továbbkürtölnöm.



Ez év áprilisában a Nyílt Társadalom Intézet kezdeményezésére és irányításával indított közös programot több jelentős magyarországi kiadóvállalat, valamint a Litera Irodalmi Portál és a Karton-Art Design. A program célja, hogy a "hogy ösztönözze és elősegítse az elszegényedett családok, gyerekek és szülők rendszeres olvasását. Az olvasás, mint eszköz és lehetőség segítségével élénkíteni szeretnénk a társadalmi párbeszédet, fel akarunk lépni a megosztottság ellen és a megbékélés mellett. Olyan nagy nyilvánosság mellett folyó programot kívánunk bonyolítani – közismert és véleményformáló személyiségek aktív részvételével –, amely ténylegesen hozzájárul az adott közösségek, települések, kerületek olvasási szokásainak megváltoztatásához, s egyúttal felhívja a figyelmet a társadalmi és személyes felelősségvállalás szükségességére is." (Az idézet a mozgalom oldaláról származik.)

Ennek érdekében több könyvgyűjtő pontot is létesítettek, pl. a Millenárison, vagy az A38 hajóklubban is. Ha van régi, de még jó állapotú könyvetek, amit már kinőttek a gyerkőcök, de más még biztosan örülne neki, nézzetek szét a mozgalom oldalán, keressétek meg a Hozzátok legközelebb eső gyűjtőpontot, vagy érdeklődjetek az oldalon, hogyan lehetne még a szervezőknek eljuttatni a könyveket.

Hogy miért tartom ennyire fontosnak azt, hogy olvassanak a gyerekek?

Szerinted az az olvasásgyakorlás, amire a gyerekek az iskolában kapnak lehetőséget, plusz a kötelező olvasmányok elegendőek ahhoz, hogy a gyerek magabiztosan, készségszinten elsajátítsa az értő olvasást? Nos, aki arra szavazott, hogy nem, annak jelzem, hogy még ő is alábecsülte a dolgot. A helyes válasz ugyanis az, hogy messze nem elég. Miért kell a több gyakorlás? Mert ha nem alakul ki a gyerekben legkésőbb negyedik osztály végéig az értő olvasás, akkor nem sajátított el egy olyan fontos kultúrtechnikát, amelyik hozzásegíthetné az eredméynes tanuláshoz. Ahogy dr. Pusztai Éva is írta:

a tanulási problémák 75%-a a gyenge olvasással és szövegértéssel függ össze.


Ez iszonyatosan nagy szám ahhoz, semhogy alá lehetne becsülni az értő olvasás jelentőségét! Éppen ezért kell mindent elkövetni azért, hogy a gyerekek kedvtelésből is olvassanak, méghozzá úgy, hogy nem a rájuk zúdított információáradatból kell szűrni a számukra is fontos, vagy annak tartott tartalmakat, hanem hogy a kizárólag az olvasásnak szentelt időben a tartalomra koncentráljon, és így "megrágja", megértse, lelki szemei előtt meg is jelenítse, amit olvas. Később, amikor ez a fajta olvasási stílus már megszilárdult, akkor lehet nekiszabadítani a netnek, hogy a "szűrőolvasást" is elsajátítsa.

Hogy mit lehet tenni ennek érdekében? Egy korábbi, novemberi postomban már feszegettem ezt a témát, akkor le is írtam néhány ötletet, hogyan lehet olvasóvá nevelni a gyereket. Vannak más módszerek is, ezekről majd további blogbejegyzések szólnak, de indulásnak ezek sem rosszak.

Egy biztos: felelős szülőként nekünk kell ehhez lerakni az alapokat. Az iskola egyedül nem képes megoldani ezt, de nem is oldhatja meg, mert nemcsak, sőt nem elsősorban az iskola neveli a gyerekeinket, hanem mi.

Hát tegyük is meg!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése