2011. február 18., péntek

Mire kell rájátszani a pénzügyi sikerhez?

A múlt alkalommal arról írtam, hogy hogyan is lehet összehozni a játékot és a pénzt - családi körben. Akkor azt ígértem, hogy most azokkal a készségekkel jövök, amikre ha "rájátszol", akkor csiszolod a gyerek pénzügyi intelligenciáját. (No meg nem mellesleg a Tiédet is...:))

Úgyhogy szerintem nyugodtan csapjunk is bele a lecsóba! Megkapod a képesség- és készséglistát - no meg persze a hozzátartozó játékokat is.

Mi is a legfontosabb pénzügyekben? Szerintem 10 emberből 9 és fél vágná rá, hogy az, hogy tudj számolni! Ebben van is valami, de nem egészen úgy, ahogy azt a legtöbben gondolnák. Ugyanis az, hogy ki mennyire matekzseni, még egyáltalán nem egyenesági biztosíték arra, hogy a pénzzel is jól tudjon bánni.

Ellenben a matekra tényleg szükség van, több szempontból is:
  • tényleg nem árt, ha az ember magabiztosan tud bánni a számokkal. Ez azonban nem feltétlenül az elvont, magas matematikát jelenti. El mondom, mire leszszükséged: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, és nagyon maximum ennek bizonyos kombinációja: a százalékszámítás, és a hatványozás. Ezen felül csak a józan paraszti ész kell.
  • a matematikai képességekre viszont szükséged lesz. A matek ugyanis nem azért kiemelt tantárgy a suliban, mert olyan irgalmatlanul fontos, hogy másodfokú egyenleteket tudj megoldani, hanem azért, mert a logikát, a logikus gondolkodást lehet belőle megtanulni. Tehát a mateknak az az értelme, hogy gondolkodni tanít. Próbáljátok ilyen szemmel nézni!
  • a matek azonban nem csak arra jó, hogy az alapműveleteket, meg arra épülően néhány bonyolultabbat is el tudj végezni. Éppen a logikai műveletek lesznek azok, amikkel nem kevés egyéb készséget, képességet lehet fejleszteni, erősíteni. Ilyen pl. a csoportosítás, vagy randább nevén a halmazképzés. Ez csak a példa kedvéért nem csak azt tanítja, hogy egy bizonyos szabályt alkalmazni tudj, bár ez sem hátrány - a pénzügyi intelligencia ugyanis azt is jelenti, hogy képes vagy adott keretek közé szorítva is játszani. Történetesen képes vagy a törvényeket, egyéb jogszabályokat betartva vagyont építeni... Mit tanít még ezen kívül a csoportosítás? Az azonosságok, és a különbségek meglátását egy, vagy éppen egyidejűleg több szempont szerint is. Csúnyán ezt úgy mondjuk, hogy bizonyos analizáló, de szintetizáló képességeket is erősít. Meg a lényeglátást. És erre mindre szükség van ahhoz, hogy pénzügyileg sikeres legyél.
Szóval matekozz! Te is, meg a gyerek is. Nem fog ártani egyikőtöknek sem.

Kedvenc játékom az volt, ami dupla haszonnal is járt, és mindegyik gyerekem "megette", amikor kicsi volt. Egy-egy kiadósabb délelőtti vagy estébe hajló délutáni játszás után a gyerekszoba kész katasztrófa sújtotta övezetté vált. (Ismerős?) Amíg ovisok voltak, kiválóan rá lehetett venni őket az elpakolásra a következő kis mesével:

Egyszer volt, hol nem volt, az Üveghegyen is túl, de még a szép Meseországban, volt egy város, ami csak a játékoké volt. Volt itt mindenféle játék: kisautó, építőkocka, LEGO, hajas baba (meg minden más, amit éppen Magad körül szétszórva látsz). Ezek a játékok nagyon szerettek játszani, minden nap össze is jártak, hogy minél többet játszhassanak.

Történt egyszer, hogy olyan sokáig játszottak, és úgy belefeledkeztek a játékba, hogy rájuk esteledett. Nagyon el is fáradtak, már mozdulni sem tudtak, és már sötét este is volt, így nem is találták a hazavezető utat. Kétségbe esve gondoltak arra, mi lesz velük éjszaka, ha nem tudnak hazakerülni a biztonságos dobozukba, polcukra, szekrényükbe.

Ekkor azonban arra járt a jótündér/ a jóságos varázsló, aki látva, hogy milyen ijedtek a játékok, megígérte nekik, hogy segít nekik hazajutni. Így aztán a tündér/varázsló elővette varázspálcáját, és azt mondta: "Csiribí-csiribá, hókusz-pókusz-fidibusz, kerüljön a helyére minden baba/építőkocka/minden piros játék/minden játék, amelyiknek kereke van, stb.!" Addig-addig varázsolt így a tündér/varázsló, amíg minden játék haza nem került a helyére.

A játékok boldogan hálálkodtak a tündérnek/varázslónak, majd fáradtan hunyták le szemüket, és azonnal el is aludtak. A tündér/varázsló pedig elégedetten mosolygott, hogy milyen szép rend van most már Játékvárosban. A tündér/varázsló még egy kiadós-cuppanós puszit is kapott anyukájától, amiért ilyen ügyesen rendet varázsolt a városban, majd mindketten elmentek vacsorázni."

Általában ez az utolsó fordulat volt az, amit annyira viccesnek találtak, hogy képesek voltak könnyesre nevetni magukat. A változatosságot meg az adta, hogy mindig másféle játékok voltak szétszórva, tehát mindig máshogy kellett csoportosítani őket az elpakoláshoz, bocs, a varázsláshoz.

Ugyanilyen módon gyakorolhatjátok az ellentétpárokat is: kisebb-nagyobb, kevesebb-több-egyenlő, stb.

Később, mikor már nagyobbak, játszhattok olyan játékokat is, amihez számolni is kell menet közben, mondjuk darts-ot, vagy kanasztát, römit. Ennek is dupla haszna van matematikai szempontból: egyrészt gyakorol, másrészt megtanul fejben is számolni! (Az is jól jön, legalább nagyságrendi becslés szintjén.)

Ezek a játékok azonban még más egyébre is jók, nem csak arra, hogy számoltassák a gyereket. Azt meg majd megnézzük a jövő héten... :)

U.I.: ha bővebben is érdekel a pénzügyi nevelés, akkor nézz szét itt: www.eznemjatek.hu !

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése