2013. február 19., kedd

Nemzetközi anyanyelvi nap

Február 21 - Nemzetközi Anyanyelvi Nap. 2000-ben ünnepelték először. 1952-ben Bangladesben az urdut nyilvánították az egyetlen hivatalos nyelvvé, noha a bangladesiek anyanyelve a bengáli. Február 21-én Dakkában a diákok fellázadtak az intézkedés ellen. Ekkor a rendőrség és a tüntetők összetűzésbe keveredtek, öt diák meghalt. A bangladesiek akkor az anyanyelv napjává nyilvánították a napot. Banglades javaslatára az ENSZ 1999-ben február 21-ét NEMZETKÖZI ANYANYELVI NAPpá nyilvánította.

Ha szigorúan veszem, akkor csak ennyi a február 21-i jeles nap meghatározása. De ha kicsit elgondolkodsz rajta, akkor akár Te is megünnepelheted otthon a gyerkőccel... :D

Naná, hogy játékkal!

Mindenféle nyelvi játékok is léteznek ám, amivel a gyerek különféle nyelvi készségeit lehet nagyszerűen fejleszteni. Ráadásul úgy, hogy a gyerek észre sem veszi, hogy őt most tanítják, mert élvezi!

A nemzetközi Anyanyelvi Nap alkalmából íme egy csokor nyelvi játék, amivel tartalmasan eltölthetitek a csütörtök délutánt, ha már a gyerek is hazaért az oviból, suliból, és Te is egy kis feltöltődésre vágysz... és persze nem tilos ezeket napköziben sem játszani... :D 

1. Virág ABC - persze nemcsak virágnevekkel lehet ezt játszani, hanem állatnevekkel is, vagy bármi mással. A lényeg, hogy úgy mondjátok végig az ABC-t, hogy ne az adott betűt mondjátok, hanem egy azzal kezdődő virágnevet. Ovisoknál még meg lehet súgni a betűt is, bár ez a gyerek érdeklődésétől függ: az én lányom pl. már nagycsoportban megtanulta az ABC-t is, mert meg akarta tanulni. Sokszor gyakoroltunk is - ezzel a módszerrel.

2. Mondd visszafelé! - ez a másik kedvenc játékunk, és már nagycsoport óta játsszuk. El sem hiszed, mennyit segített abban, hogy felismerje a különböző hangzókat, amely így az olvasás- és az írás előkészítésében is aduásznak bizonyult. Egyszerűen csak mondj egy szót (kisebbeknek azért hat betűsnél még ne nagyon legyen hosszabb!), és azt visszafelé kell majd kimondania a gyereknek. Rengeteget lehet nevetni azon, hogy egyik-másik szó visszafelé kimondva milyen idétlenül hangzik. :D 

foto: freedigitalphotos.net
3. Szóbokor - valamelyikőtök mond egy szót, aztán azt a szót elkezditek csűrni-csavarni. Szedjetek minél több olyan új szót, amelyben valamilyen módon szerepel az eredeti, pl. szótőként. Pl. azt mondom: baba. A gyerek aztán már mondhatja, hogy próbababa (összetett szó), babázik (képzett szó), babás (szintén képzett szó), de baba! (kifejezésben szleng), stb. Nagyon jól meg fogja érteni és érezni belőle a gyerek, hogy egy-egy szó honnan származik (tehát a leírás módjában is hasonlóak lesznek), hányféle verziója lehet, milyen hasonló, vagy éppen eltérő jelentésű szavak jöhetnek így össze. 

4. Szólánc - mondjatok összetett szavakat! (Ezt még a kisebbek is megértik, ha azt mondod nekik, hogy olyan szót mondjanak, amelyikben két szó van, de együtt már kicsit mást, kicsit többet jelentenek, mint külön-külön.) Az előzőleg halott összetett szó utótagjával kell kezdeni az új összetett szót. Pl. Próbababa - babaolaj - olajszűrő - szűrőkanál - ... 

5. Szótaglánc - az előző játék másik verziója, amikor nem kellenek feltétlenül összetett szavak, viszont az előzőleg hallott szó utolsó szótagjával kezdődő szót kell mondani következőnek. Pl. széna - nagyító - tóga - galiba - ... 

6. Rajzolj betűből! - a betűk megismertetésére nagyon jó játék, ami megmozgatja a gyerek fantáziáját is. Ti döntitek el, hogy nyomtatott nagy- vagy kisbetűt, esetleg írott nagy- és kisbetűt használtok-e a játékban. A lényeg az, hogy Te leírod a betűt, a gyerek pedig szabadjára engedi a fantáziáját, és azt rajzol a betűből, amit csak akar. (Waldorf-iskolákban ez is bevált játék.) A K betű pl. lehet kivont kardú királyfi, az A betű kis kunyhó, az M kétpupú teve, stb. A lényeg, hogy a végén a gyereknek a rajzot valahogy össze kell kötnie a betűvel. (A kivont kardú királyfinál ez nem nehéz, még Babits Mihály is megirigyelné ezt a K betűs alliterációt, az M-ből rajzolt kétpupú teve már nehezebb ügy, de kikerekíthető belőle az a történet, hogy Mohamed, a teve gazdája is az M betűből formázott púpok tetejére kerül, mert éppen teveversenyen indult.) 

7. Hányadikkal mondjam? - mondasz egy szót. Aztán a gyerek húz egy cetlit, amelyre számokat írtatok, nagyjából 7-ig. (Hét betűsnél hosszabb szavakkal kisebb gyerekeknél még jobb, ha nem próbálkoztok. 10-ig lehet, hogy el tud ugyan számolni, de amikor betűkre bontja a szavakat, a kisebbek még könnyen eltévednek a számolás és a betűk együttes alkalmazása közben.) A szám alapján a gyerek kiszámolja, hogy milyen hangzó van a számmal jelölt helyen, aztán azzal a betűvel mond majd új szót. Pl. Te azt mondod: 'torta', a gyerek kihúzza a 4-est, akkor kiszámolja, hogy a negyedik a T hang, és aztán azzal mond egy új szót. Ha nagyon nem megy fejben, írd le a gyereknek nyomtatott betűkkel papírra, hogy tudjon számolni! Előtte egyezzetek meg, hogy a dupla betűk (pl. GY) az egy hang, csak jelöld majd neki valahogy írásban, hogy az a két betű egy hangnak felel meg. 

8. Rokonértelmű szavak - ez is egy jó gyűjteményt ad. Hányféle szóval, esetleg kifejezéssel mondhatod el ugyanazt? Pl. a kutya lehet eb is, de lehet olyan háziállat is, amelyik az ember legrégebbi barátja. (A meghatározások kifejezetten érdekesek tudnak lenni, sőt néha viccesek is.)

9. Tabu - ez hasonlít kicsit a meghatározásokkal elmagyarázott szavakhoz, csakhogy itt előre kikötjük, hogy a magyarázat során mely szavakat nem lehet használni, vagyis mely szavak a tabuk. Ezt már nagyobb gyerekekkel érdemes játszani. Az biztos, hogy némelyik nyakatekert mghatározás után dőlni fogtok a röhögéstől... :D 

Jó szórakozást az Anyanyelvi Napon!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése